پشتیبانی سایت 09029068124

اصلا نتورک مارکتینگ چیست؟

 

خوب اول به یک تعریف غلط بپردازیم.
نتورک سازمانیست که شما واردش میشید ، تیم سازی میکنید ، سود میکنید یا ضرر میکنید ؛ برد میکنید یا وقت تلف میکنید و چیزهایی ازین دست. شاید تا حدی درست باشه اما بگم ابتدای تعریف و ابتدای کار ایرادی بزرگ وجود دارد.
سوال اینجاست نتورک آیا سازمان است ؟ ایراد اصلی در تعریف نتورک همینجاست. نتورک اصلا سازمان نیست. نتورک یک ابزار در اختیار یک سازمان است. پس از پایه این سوال که نتورک سودده است یا نه ؛ درست است یا غلط ایراد دارد. زیرا یک ابزار در اختیار سازمان وقتی مفید است که سازمان به خوبی آن را پیاده سازی کند. یا به عبارت بهتر سازمان از آن درست استفاده کند. اینکه یک نتورکر خود را عضو سازمان بداند حرف غلطی نیست. زیرا او در واقع عضو سازمانیست که نتورک را راه اندازی کرده اما اگر نتورک را بخواهیم سازمان در نظر بگیریم قطعا نتورک ما یک جای کارش میلنگد!
خوب حال فهمیدیم نتورک یک ابزار در اختیار سازمان است. اما با چه هدفی؟

خیلی ساده است. نتورک یک ابزار جهت معرفی بهتر محصول است. توجه کنید در اینجا اصلا قصد اصلی نتورک فروش نیست. مهمترین رسالت یک نتورک حرفه ای و درست معرفی درست و به جای محصول است. پس هدف یک نتورک درست مشخص شد. پس هرگاه دیدید که نتورکی از شما در بدو ورود خرید میخواهد بدانید آن نتورک حرفه ای نیست. اینکه بسیاری از نتورک ها میگویند در نتورک باید محصولات مصرفی باشد نه لوکس و چیز هایی شبیه به این میشود گفت در همین راستاست. کالا های لوکس نیازی به معرفی ندارند! نیازی به شناخت ندارند زیرا کاربردی در زندگی شما ندارند. همین که آن ها را میبینید کافیست! به قولی آن ها مشک هایی هستند که خود باید ببویند. اما کالا های مصرفی شما نیاز به تجربه مصرف دارید و اساس و هدف نتورک همینست. نتورک مارکتینگ هدفش اینست که مشتریان با هم ارتباط قوی تری برقرار کنند و در ضمن اشتراک گذاری تجربیاتشان رابطه عمیق تری با سازمان برقرار کنند.
خوب سوال بعدی اینست : هدف نتورک را چطور اندازه بگیریم ؟ در واقع از کجا بفهمیم یک نتورک مارکتینگ مشهور و معروف به هدفش رسیده است ؟
خیلی سادست ! همان چیزی که به اشتباه به عنوان هدف انتخاب شده را باید اندازه بگیریم. میزان فروش را! وقتی هدف یک نتورک مارکتینگ که معرفی بهتر محصولات است درست تعریف شده و درست رعایت میشود نتیجه چیزی جز فروش بیشتر نخواهد بود. در واقع اگر دیدید یک نتورک مارکتینگ فقط به فروش فکر میکند بدانید یک جای کار ایراد دارد. اگر دیدید که فکرش مشتریان یا همان نتورکر هاست اما نتیجش فروش بیشتر است بدانید این یک مورد درست و معقول است.
حال با این توضیح مختصری که دادیم فکر کنم بتوانیم به خوبی یک تعریف از نتورک مارکتینگ ارائه دهیم :
نتورک مارکتینگ ابزاریست در اختیار سازمان که با نزدیک کردن مشتریان به همدیگر و ایجاد رابطه بین آن ها به افزایش آگاهی مشتریان از محصولات میپردازد که در دراز مدت منجر به رشد و افزایش فروش سازمان میشود و همینطور رابطه عمیقتری بین مشتریان و سازمان ایجاد میکند.
حال خوب یا بد بودن این پدیده (همان نتورک مارکتینگ) بسته به این دارد که چگونه به این تعریف نگاه میکنید.

 

 

مارکت چیست ؟

 

بیایم به یک پرسش همین ابتدا پاسخ دهیم ، مارکت چیست؟ از نظر علمی و دقیق مارکت جاییست که یک تبادل بین دو نفر یا گروه انجام میشود. مارکتینگ هم علم شناخت مارکت است. در حال حاضر این تعریف جامع ترین و بی ایراد ترین تعریفیست که از مارکت و مارکتینگ وجود دارد. حال کمی درباره مارکت صحبت میکنیم تا پایه های بحثمان محکم شود. تمرکر مارکت روی تبادل است درواقع شما وقتی تجارت یا داد و ستد انجام داده اید که چیزی داده باشید و چیزی گرفته باشید (مثلا در یک شغل نتورک مارکتینگ شما زمان میگذارید ، انرژی میگذارید و تا مدتی زیاد فقط و فقط و فقط ! علم و تجربه و آگاهی بدست می آورید. پس شما داد و ستد در مارکت انجام داده اید و یک نکته انحرافی ! اگر وارد نتورک مارکتینگ شدید ولی در مقابل زمانتان چیزی نگرفتید – که منظور هم پول ، هم تجربه و هم شخصیت و … است – سریعا کار را ترک کنید زیرا شما مناسب برای اینکار نیستید یا لا اقل هنوز نیستید.) . مورد دیگر در محصول مورد داد و ستد است. در این زمینه شاید بشود گفت بحث کاملا روشن است هر چیزی که میدهید یا میگیرید محصول شماست. و مورد دیگر دو گروه است که به آن ها معمولا خریدار و فروشنده میگوییم.
حال که مارکت را شناختیم باید به انواع مارکت بپردازیم : نوع اول که بسیار عادیست مارکت محصول محور یا همان product-based است. در این بازار ها مشتری وارد مغازه ، شرکت یا محل کار شما میشود از شما کالا یا خدمت را دریافت میکند ، پول میدهد و میرود. به همین سادگی و به همین قدمت! اما در دنیای امروز شیوه معاملات عوض شده است. نوع دوم مارکت مطرح شده است : مشتری محور یا همان costumer-based است. در این نوع بازار مشتری وارد فروشگاه نمیشود حتی گاهی اوقات فروشگاه را برای او میبریم یا به طور معمول ما مشتری را وارد مارکت میکنیم بدین ترتیب سعی میکنیم تا بفهمیم مشتری چه چیزی میخواهد و ما آن را به او بدهیم. کار ما تنها فروختن محصول نیست. راضی کردن و ایجاد حس وفاداری در مشتری هم هست. مثال زیر شاید یکی از بهترین مثال در زمینه مارکت ها مشتری محور باشد :
یک پسر تگزاسی برای پیدا کردن کار از خانه به راه افتاده و به یکی از این فروشگاهای بزرگ که همه چیز می فروشند (Everything under a roof) در ایالت کالیفرنیا می رود .
مدیر فروشگاه به او می گوید :
یک روز فرصت داری تا به طور آزمایشی کار کرده و در پایان روز با توجه به نتیجه کار در مورد استخدام تو تصمیم می گیریم.
در پایان اولین روز کاری مدیر به سراغ پسر رفت و از او پرسید که چند مشتری داشته است ؟
پسر پاسخ داد که یک مشتری .
مدیر با تعجب گفت: تنها یک مشتری …؟! بی تجربه ترین متقاضیان در اینجا حدقل 10 تا 20 فروش در روز دارند .
حالا مبلغ فروشت چقدر بوده است ؟
پسر گفت: 134,999.50 دلار ….
مدیر تقریبا فریاد کشید : 134,999.50 دلار …..؟!
مگه چی فروختی ؟
پسر گفت : اول یک قلاب ماهیگیری کوچک فروختم، بعد یک قلاب ماهیگیری بزرگ، بعد یک چوب ماهیگیری گرافیت به همراه یک چرخ ماهیگیری 4 بلبرینگه. یعد پرسیدم کجا میرید ماهیگیری؟ گفت : خلیج پشتی .
من هم گفتم : پس به قایق هم احتیاج دارید و یک قایق توربوی دو موتوره به او فروختم .
بعد پرسیدم: ماشین تان چیست و آیا میتواند این قایق را بکشد؟ که گفت هوندا سیویک .
پس منهم یک بلیزر 4WD  به او پیشنهاد دادم که او هم خرید .
مدیر با تعجب پرسید : او آمده بود که یک قلاب ماهیگیری بخرد و تو به او قایق و بلیزر فروختی ؟
پسر به آرامی گفت :
نه ، او آمده بود یک بسته قرص سردرد بخرد که من گفتم : بیا برای آخر هفته ات یک برنامه ماهیگیری ترتیب بدهیم شاید سردردت بهتر شد …!

 

 

نتورک مارکتینگ در بازار امروز

 

وقتی از مارکت حرف زدیم و گفتیم چگونه است ممکن است یک سوء تفاهم ایجاد شود و آن اینست که بازار جدید به مصرف گرایی تشویق میکند. در واقع باید بگوییم اینچنین نیست مارکت جدید اتفاقا به شناختن اصل نیاز می پردازد. اینکه واقعا نیاز شما چیست. پس نه تنها به مصرف گرایی نمی انجامد بلکه میخواهد تشویق کند که شما درست مصرف کنید. البته نمیتوان نادیده گرفت که بعضی ها سودجویی میکنند. اما ببینیم نتورک با مصرف در دنیای امروز چه کاری دارد و ادامه بحث را با هم خواهیم داشت.
نتورک به بازار مصرف کاری ندارد. یک نتورک خوب و مطمئن شروع به فروش وسائل و موادی میکند که شما مصرف کننده آن هستید اما با نام , برند , قیمت و کیفیتی متفاوت – که کیفیت میتواند بهتر یا بدتر باشد – پس اولا شما مواد جدیدی در نتورک مارکتینگ نباید مصرف کنید و همینطور بفروشید. در نتورک مارکتینگ هدف اینست که شما موادی که مورد نیاز شماست را بهتر بشناسید، بدانید چه محصولات جدیدی وارد بازار شده است و بهتر است شما از آن ها مطلع شوید. در ضمن پیش تر هم گفته شد هدف اینست که شما تجربیات دیگران را بهتر درک کنید و در خرید راحت تر باشید. توجه کنید که نتورک مارکتینگ در بازار مشتری محور مطرح میشود و اصلا در بازار های محصول محور جایی برای ظهور ندارد. پس باید در نظر داشت که محصول اصل نیست. مشتری اصل و پایه کار است. این یک بازی برد برد است هم برای تولید کننده و هم برای مشتریان که الان دیگر نتورکر شده اند. آن ها قطعا باید راضی باشند وگرنه نه فروش انجام میشود و نه تجربه ها به درستی انتقال پیدا میکنند.
پس کمی درباره بازار مصرف و مصرف گرایی صحبت کردیم. اما مورد دیگر اینست روش توزیع در مارکت جدید چیست و چگونه است. بگذارید یک مطلب علمی را اول بیان کنیم. در بازار مشتری محور توزیع چهار رکن دارد:
1. کانال توزیع : کانال توزیع روشیست که محصول دست مشتری میرسد ؛ پیک موتوری ، سایت اینترنتی ، فروشگاه و مغازه از نمونه های کانال توزیع اند.
2. طرفین توزیع : فروشنده و خریدار همان طرفین توزیع هستند.
3. محصول توزیع : این هم ساده است. همان محصول یا کالا در بازار را محصول توزیع میدانیم.
4. علت توزیع : علت توزیع کمی پیچیده تر از قبلی هاست. اینکه شما خودتان میبینید نان ندارید و به نانوایی میروید یک دلیل برای توزیع نان است. اینکه شما میروید فروشگاه و برای غذا رب تهیه میکنید یک علت است. اما علت های دیگری هم دارید. اینکه شما تن دوستتان لباسی را میبینید و خوشتان می آید و آن را میخرید یک علت دیگر است. نتورک مارکتینگ بر این نوع علل یعنی آشنایی از طریق تجربه دیگران تاکید دارد. در بازار مشتری محور تاکید بر آن چیزیست که مشتری حس میکند. مشتری آن را نیاز دارد. نتورک مارکتینگ هم همینطور است؛ بر احساس و همکلامی شما از سایر مصرف کنندگان دارد. توجه کرده اید یا نه امروزه همه ی سازمان ها ، فروشگاه ها و … در حال ساختن شبکه های اجتماعی هستند تا از طریق social marketing که ما آن را بازاریابی اجتماعی میدانیم به مشتریانشان نزدیک شوند تا بیشتر بتوانند ارتباط بین خود و مشتریان و همچنین بین مشتریان و مشتریان ایجاد کنند. یک سوال اینکه در اینستاگرام کوکا کولا برای محصولاتش مسابقه لایک میگذارد آیا چیزی جز اشتراک گذاری حس و تجربه مشتریان است؟
با توجه به آن چه که گفته شد ، نتورک حتی شیوه توزیع جدیدی ندارد. نتورک بر طبق همان شیوه توزیع سابق کار میکند. بدین ترتیب نتورک مارکتینگ را میتوان یکی از محصولاتی نامید که در دنیای امروز و بر پایه ی بازار مشتری محور شکل گرفته است.

 

 

چگونه امسال را به بهترین سال برای خود تبدیل کنیم ؟

 

درست است که عنوان مقاله برای سال بهتر است اما ما به شما میگوییم که در هر بازه زمانی این روش قابل انجام است. مثلا میتوانید بجای یک سال برای ماه پیش روی خود اینگونه برنامه ریزی کنید !
خوب حاضرید ؟ پس خوب دقت کنید.

همه چیز بستگی به شروع شما دارد نه فقط قدم اول بلکه کمی بیشتر . من به شما میگویم چهار قدم اول. چهار قدم اول را میتوان معادل یک چهارم کل زمان در نظر گرفت. این بازه زمانی درست همان بازه ایست که انگیزه شما کامل است و ذهن شما دنبال نتیجه میگردد پس انقدر خوب عمل کنید که ذهنتان را نا امید نکنید .
اما پیش از شروع یک نکته خیلی مهم را بگوییم.
تمرکز کنید ،‌ فعال باشید حتی وقتی دیگران تعطیلند !
روزهای تعطیلی  برای شما به معنی بیکاری نیست . شما تعطیلید ، استراحت میکنید ، تفریح میکنید و کارهای عقب مانده خود را انجام میدهید. حتی ممکن است جلسات کاری خود را در آن ها قرار دهید و چیزهایی ازین قبیل. پس تمام سعیتان را بکنید که آخر هفته های شما و روزهای تعطیل دیگر روزهایی باشند برای ساخت هفته ای با انرژی تر. پس انرژی خود را نیز با برنامه بهبود ببخشید.
اما یک نکته مهم را توجه کنید تا جایی که میتوانید از تعطیلات خود درست استفاده کنید. تعطیلات زمانی برای مسافرت خانوادگی ، سینما یا تئاتر رفتن ، خرید هفتگی یا مهمانی و چیز هایی ازین قبیل است. پس ماهیت آن ها را سعی نکنید عوض کنید بگذارید تعطیلات همینطور بمانند . این برای شما بهتر است.
این یک نکته بسیار مهم است که بسیاری از افراد در اجرای برنامه پیشرفت خود به مشکل خورده اند.
خوب حال میپردازیم به هفت گامی که باید در این هفته بردارید :
۱. سعی کنید بیهوده نباشید . همیشه چیزی تولید کنید. علم آفرینی کنید ، روی دیگران تاثیر مثبت بگذارید و همیشه چیزی یاد بگیرید. اگر هم محصولی را همیشه تولید میکنید بسیار عالیست ! بیشتر ادامه دهید.
۲. تماس ها ، ملاقات ها و پیغام های خود را مدیریت کنید. بی رویه صحبت نکنید ، اندازه داشته باشید. بسیاری از زمان هایی که افراد تلف میکنند سر مدت زمان زیاد چت کردن(در وایبر ، تلگرام ، واتساپ اینستاگرام و …) است . ارتباط چیز خوبیست اما برای برنامه و زمان داشته باشید. وگرنه خود را خسته میکنید.
۳. برای روز های خود لیست هدف داشته باشید. داشتن یک لیست هدف SMART کلی بسیار موثر است (در پست های بعد حتما در این مورد حرف میزنیم) اما اینجا منظورمان چیز دیگریست. روزهای هفته برای هر فردی میتواند یک معنی داشته باشد. توجه نکنید که برای خیلی ها بی معنیست اما به آن هایی توجه کنید که معنا دارد. مثلا روز جهانی بدون اتوموبیل را انتخاب کنید و با دوچرخه همراه دوچرخه سواران بشوید با آن ها ارتباط برقرار کنید و دوست جدیدی پیدا کنید.
۴. همراه با تیم خود بدانید و یاد بگیرید. از امشب یک قرار بگذارید ، پیش از خواب یک ربع کتاب بخوانید ، اخبار اقتصادی را از روزنامه دنبال کنید. وارد کتابخانه محله خود شوید و به عضویت کتابخانه درآیید . هیچ چیز بیشتر از کتاب مجانی لذتبخش نیست. در سایت های آموزش ویدیویی و متنی عضو شوید از آن ها استفاده کنید (کانال های یوتیوب زیادی هستند که رایگان هر چیزی را به شما آموزش میدهند.) در ضمن موثر باشید با هم تیمی های خود اطلاعاتتان را به اشتراک بگذارید. (مثلا همین وبلاگ را به دوستان خود پیشنهاد دهید :))))‌ )
۵. برای آینده دانه بکارید. بسیاری از اتفاقاتی که امروز می افتند برای ما بی معنیند اما در آینده معنای بیسار خوب و زیبایی میگیرند. اگر وارد کلاسی شدید که همه افراد غریبه بودند سعی کنید دوست پیدا کنید. هر اتفاقی امروز  برای شما می افتد مثل یک نقطه است روی یک صفحه وقتی نقاط زیادی را درست کردید در آینده میتوانید نقاط را به هم وصل کنید و از شکلی که آفریدید لذت ببرید. هر اتفاقی میتواند یک نقطه در صفحه شما باشند.
۶. هر هفته با یک سلاح جدید وارد شوید. رویکرد های متفاوت از ذهنی باز بر می آید اول ذهنتان را باز کنید و خوب ببینید. بعد با رویکردی مناسب در هر هفته به کارتان بپردازید. حتما میتوانید کارهای مفیدی را انجام دهید که پیش از آن هرگز فکرش را هم نمیکردید.
۷. خیال پردازی نکنید ، به جای آن تمرکز کنید به آینده. ذهنتان را کنترل کنید و تمام حواستان را به آینده ندهید کمی هم انرژی برای تمرکز کردن بگذارید پرواز خیال بسیار میتواند بلند باشد . شما باید مراقبش باشید. البته آن را زندانی هم نکنید هر از چند گاهی فرصتی برای رویاپردازی به خود بدهید.
در نهایت بدانید که یک سیاه چاله ۴ هفته ای برای شما وجود دارد . این چهار هفته برای انجام این کار ها بسیار سخت میگذرد اما ایمان داشته باشید به همه آنچیزی که در آینده انتظار شما را میکشند. بدانید ابتدای هفته ۵ ام از انجام هر مرحله از مراحل بالا لذت میبرید و از پیشرفت خود شگفت زده میشوید.

 

 

معرفی کتاب “رشد نتورک مارکتینگ شما با کمک شبکه های اجتماعی”

 

امروزه تعداد بیشتر و بیشتری از مردم از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند . از آن ها تاثیر میگیرند و بر دیگران تاثیر میگذارند. یک نگاه کلی به فیسبوک ، لینکدین ، اینستاگرام و … کنید. چه میبینید ؟ میلیون ها پستی که در هر روز گذاشته میشود و میلیون ها نفر آن ها را میبینند و میپسندند و … . آیا باید قدرت این شبک ها را برای رشد شبکه خود نادیده بگیرید ؟ من که به شما میگویم خیر. توجه کنید که بی گذار نباید به آب زد. هرچقدر شبکه های اجتماعی مفید هستند به همان اندازه اگر درست از آن ها استفاده نکنید میتوانند باعث تخریب شما باشند.
در این کتاب به شما روش ها و شیوه هایی که میتوانید در شبکه های اجتماعی مطالب مفید خود را به گوش دیگران برسانید را آموزش میدهد و استراتژی شما را در این دنیای بیکران نشان میدهد.
نتورک مارکتینگ برای کیست؟

خوب حال باید به این سوال پاسخ دهیم نتورک مارکتینگ به درد چه کسی میخورد. پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم نگرش های متفاوت را ببیان میکنیم.
نگرش اول : نگرشی کاملا منقی . نتورک مارکتینگ به درد کسانی میخورد که ورشکسته شده اند، از کار اخراج شده اند و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، کسانی که به راحتی خودشان را گول میزنند و روی لبه ی مرگ و زندگی اند.
پاسخ ما: خوب بدیهیست که میگوییم این نگرش غلط است اما چرا؟ پاسخ در واپسگراییست. در اینکه کسانی که دیگر امیدی به زندگی ندارند و از روی ناچاری به این سیستم روی آورده اند چگونه توانسته اند موفق شوند ؟ نمیگوییم همه موفق شده اند. اما باور کنید بعضی ها موفق شده اند. پس اگر این افراد ضعیف موفق شده اند قدرت مندان باید با سر سمت این سیستم حجوم آورند ! که این آیا با اصل فرض ما در تناقض نیست؟ خوب هست.
نگرش دوم : نگرشی بیش از حد مثبت. نتورک مارکتینگ به درد کسانی میخورد که بسیار می اندیشند ؛ کسانی که قدرتمندند و از نظر ذهنی یک سر و گردن از دیگران بالاترند. این سیستم برای کسانیست که زندگی را جور دیگر میبینند و موفقیت را زندگی میکنند . آن ها در کارشان لذت میبرند و کار برایشان تفریح است. آن ها همان هایی هستند که یک روزه ره صد ساله را میتوانند بروند.
اما این تفکر بسیار غلط است. ما تعداد زیادی نتورکر داریم که همه میدانند این تفکر درست نیست. مگر میشود این همه یک کشور آدم استثنایی و رویایی داشته باشد؟ واقعا لذت بخش است اگر همه اینگونه باشند اما صادق باشیم نیستند. پس این تفکر هم ما رد میکنیم.
اما واقعا نتورک برای کیست؟ برای همه ؟ خیر باز هم نه . معلوم است که همه نباید نتورکر شوند. بعضی ها برای کار های دیگر مناسب ترند. شاید بسیاری از نتورکر ها همین وضعیت را داشته باشند. یعنی نتورکر هستند شاید درآمد خوبی هم داشته باشند اما استعداد های آن ها در سیستم های دیگری است.
حال پاسخ خودمان را میدهیم. انسان ها برای موفقیت به دو عامل نیاز دارند . ظرف فکری مناسب و ابزار عملی مناسب. ظرف فکری را میتوانیم مجموعه ای بدانیم از : خود شناسی ، اعتماد به نفس ، برنامه داشتن ، مطالعه داشتن و ویژگی هایی ازین دست . ابزار مناسب هم میشود : دانش ، تفکر ، سرمایه لازم! ، جوهره ی تلاش و چیزهایی دیگر باز هم ازین دست. اما آیا کسی مادرزاد این ویژگی هارا دارند؟ البته که نه. پس چی ؟ نتورکی مناسب و خوب است که به شما این آموزش ها را بدهد . به شما خود شناسی بدهد. شما را فردی مطالعه گر بار بیاورد. شما را در زندگی آماده کند. پس حال کمی نزدیک تر شده ایم. نتورک به درد چه کسی میخورد؟
نتورک برای کسیست که آماده است تا یادگیری کند ، به دیگران بیاموزد و از آموزه هایش در زندگی شخصی و اجتماعیش استفاده کند. اگر در مقابل آموزش مقاومت میکنید ، اهل منطق و استدلال نیستید شاید بهتر است دنبال راهی دیگر برای زندگی باشید.

 

 

نتورک چگونه کاریست ؟

 

خوب شما در روز زمانتان را چگونه مصرف میکنید ؟ بیایید یک کار ساده کنیم. بیاییم به مدت یک هفته تمام کارهایی که در طول روز انجام میدهیم بلافاصله در یک دفترچه با ساعت دقیق بنویسیم. همان لحظه و کار را به شب و بعدا موکول نکنیم. مثلا توی موبایلمان بلافاصله که از استخر بیرون آمدیم بنویسیم که 3 ساعت از ساعت 15 تا 18 استخر بوده ام. در پایان هفته این را کنترل کنیم و ببینیم که چقدر از زمان هایمان را نمیدانیم چه کرده ایم؟ درس خواندن و کار کردن ، کتاب خواند و مطالعه کردن ، با دوستان گپ زدن  ، تفریح کردن ، فیلم دیدن ، غذا خوردن و حمام کردن ، خوابیدن هر چه قدر که باشد کارهای مفید و ضروری ماست.  اما بحث من زمان هاییست که نمیدانیم چه کرده ایم. بیخودی به صفحه مونیتور زل زده ایم. بدون برنامه و بی مقدمه پست های اینستاگرام را بالا و پایین کرده ایم. خوب که چه ؟ هیچی! مطلقا هیچی. این زمان های پرت و بلا استفاده را جمع کنیم. هر چقدر شد همان قدر زمان نتورک است! اگر دو ساعت در روز است نتورک برای شما کاریست که روزانه دو ساعت باید وقت برایش بگذارید. اگر اصلا ازین زمان ها ندارید به شما تبریک میگوییم از همه چندین گام جلوترید و راست میگویید اصلا وقت نتورک و نتورکر شدن را ندارید . به زودی منتظر شنیدن موفقیت های شما هستیم. اما اگر این زمان های شما زیاد است به شما داشتن این شغل را پیشنهاد میکنم.
پس نتورک نه لزوما پاره وقت است و نه لزوما تمام وقت. نتورک آزاد است. شما میتوانید هر چقدر خواستید زمان بگذارید. اما توجه کنید بی رویه زمان نگذارید آنوقت از زندگیتان زده اید. من به شما پیشنهاد میکنم از زندگیتان کم نکنید. از بیکاریتان کم کنید. این همان چیزیست که رمز موفقیت شما میشود. اگر فکر میکنید زمان خالی ندارید اصلا من به شما میگویم طبق تحقیقات اغلب مردم بالای 40 درصد از زمان هایشان را نمیدانند چه کرده اند. به همین سادگی !
اگر قبول دارید زمان های پرت و بیهوده شما زیاد است ، شاید فردا دیر باشد امروز اقدام کنید.
البته نا گفته نماند که یکی از بهترین کار های پاره وقت در دنیا ! و ایران همین نتورک مارکتینگ است.

 

 

نتورک مارکتینگ به عنوان علم

 

سالها پیش شرکت ها با اهداف مختلف به وجود آمدند بعضی شرکت ها شرکت های پخش کننده بودند. بعضیه ها شرکت های تولید کننده بودند . برخی فروشنده بودند ؛ بعضی شرکت ها مشاور بودند و اکوسیستم یا چرخه ی فروش با همه ی این ها کامل میشد. مثلا تولید کننده ی لپتاپ وجود داشت ، شرکتی مسئول حمل و نقل و توضیع آن ها بود. یک شرکت دیگر فروشنده بود. شرکتی مسئولیت گارانتی را بر عهده میگرفت و … . بدین ترتیب خریدار لپ تاپ بجای آنکه با یک شرکت روبرو باشد با شرکت های مختلفی روبرو میشد . شاید در ظاهر مشکلی وجود نداشته باشد اما وقتی مشکلی در نقاط مرزی بوجود بیاید فشار روی مشتری زیاد میشود. مثلا لپ تاپی که ایراد دارد به یک مشتری رسیده است. متوجه میشویم که وقتی لپ تاپ در مسیر انتقال بوده ضربه خورده است. حال مشکل این لپ تاپ را شرکت سازنده باید رفع کند ؟ یا اینکه مربوط به توضیع کننده است ؟ یا مربوط به شرکت پشتیبانی ؟ خوب میبینیم که فشار سمت مشتری زیاد بود. در این دوره مشتری ها ترجیه میدادند با شرکتی کار کنند یا به عبارتی از شرکتی خرید کنند که واسطه های فروششان کم است. کم کم این فکر در ما بوجود می آید که چرا همه ی این ها را یک شرکت انجام ندهد ؟

این ایده ی اصلی فروش مستقیم است. فروشی که در آن فقط یک شرکت وجود دارد. خود شرکت میسازد ، پخش میکند ، میفروشد و مشاوره میدهد و پشتیبانی میکند. حداقل دیگر نقطه مرزی وجود ندارد و مشتری از این بابت خیالش راحت است که تنها با یک شرکت روبرو شود. مشکل دیگری نیز اما وجود دارد.
مشکل دیگر اینست که چگونه بفروشیم ؟ مشتری از کجا پیدا کنیم بی آنکه اندازه شرکت بی رویه بزرگ شود ؟ در اینجاست که ایده کم خرج و سودده نتورک مارکتینگ بوجود می آید. پس پیش از هر چیزی ما باید نتورک مارکتینگ را یک شاخه از فروش مستقیم که خود شاخه ای از فروش در علم کلی مارکتینگ است بدانیم. بدین ترتیب وقتی نتورک مارکتینگ یک علم باشد بسیاری از سوالات حل میشود.
سوال اول خوبست یا بد ؟ هر دو مگر انرژی هسته ای هم خوب نیست هم بد ؟

 

 

درباره بازاریابی شبکه ای چه باید بدانیم؟

 

خوب حال به این سوالات میپردازیم :
۱. آیا کسی که شما را دعوت کرده (یا کسی که لیدر شماست) به درستکاری و امانت داری معروف است ؟ یا حاضرید امانتی را به او بسپارید ؟
۲. شما با تیمی روبرو میشوید که رسالتی خاص را دنبال میکند (اعم از پیشرفت شخصیتی ، افزایش دانش و مطالعه و در کنار آن به سود رسیدن و کسب درآمد اصولی) یا اینکه تنها بر سود دهی نجومی تاکید دارد ؟
۳. چیزی از فلسفه کلی شرکت میدانید ؟ آیا این فلسفه با شما مطابقت دارد ؟ ( فلسفه شرکت افزایش آگاهی مردم از محصولات و بهتر شدن حق انتخاب آنهاست یا صرفا ترقیب مردم به مشتری شدن ؟)
۴. آیا برای فروش محصولات این شرکت بازاری وجود دارد؟ یا اینکه شما باید بازار سازی کنید ؟ (مثلا شرکت شما پفک نمکی میفروشد که در مغازه ها هم وجود دارد اما اگر واشر سر سلندر فروش بود چه ؟ )
۵. آیا برنامه ریزی آموزشی برای شما وجود دارد ؟ یا اینکه باید تنها با تکیه بر تجربه چیز هایی یاد بگیرید ؟ برای آموزش شما مجبور به خواندن کتاب هستید یا اینکه تنها به یک جزوه اکتفا میشود ؟
این پنج سوال اساسی هستند که پیشتر بیان نشد . وگرنه سوالاتی که انقدر اساسی هستند مثل مصرفی بودن یا نبودن کالا ، قیمت واقعی داشتن یا نداشتن کالا ها را پیشتر در پست های قبلی ما مطرح کردیم.

 

برگرفته شده از ynetwork.blog.ir

تعداد بازید : 0

برچسب ها

اشتراک گزاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Layer 1